www.astraldynamics.pl - portal - forum
wtorek, 26 września 2017
» Strona główna   » Działy   » Odsyłacze   » Do pobrania   » Czat   » Szukaj  
Newsletter

E-mail:





Losowy cytat:

Człowiek nie może niczego nauczyć drugiego człowieka. Może mu tylko dopomóc wyszukać prawdę we własnym sercu, jeżeli ją posiada.

» św. Augustyn



Ajurweda
Jesteś w: Działy » Inne

 

Czy wiesz, który z obecnie istniejących na świecie systemów medycznych jest najstarszy? Być może zaskoczy cię informacja, iż chodzi o ajurwedę. System ten, wywodzący się z Indii, liczy sobie ponad pięć tysięcy lat i jest praktykowany nieprzerwanie od chwili powstania. Najsłynniejsze podręczniki klasycznej medycyny ajurwedyjskiej, Czaraka Samhita oraz Suszruta Samhita powstały w siódmym wieku p.n.e., a o ich znaczeniu i wartości najlepiej świadczyć może fakt, że do dziś są one wykorzystywane przez osoby studiujące medycynę ajurwedyjską.

Ajurweda jest czymś znacznie więcej niż tylko metodą leczenia dolegliwości. Samo słowo „ajurweda” składa się z dwóch wyrazów: ajuh (sanskr. āyuh), co oznacza życie oraz weda (sanskr. veda), czyli wiedza. Zatem ajurweda oznacza „wiedzę o życiu”, a w jej skład wchodzą liczne działy takie jak, przykładowo, medycyna chorób wewnętrznych, chirurgia czy toksykologia.

Myliłby się jednak ten, kto zakłada, że ajurweda to po prostu pewien zgromadzony na przestrzeni wieków zbiór zaleceń stosowanych w celu pozbycia się określonych dolegliwości. Choć powstała przed wiekami, opiera się na uniwersalnych zasadach i  z powodzeniem można zaliczyć ją do metod holistycznych, bowiem zdrowie i dobre samopoczucie człowieka traktuje ona wielowymiarowo. Człowiek postrzegany jest jako część pewnej całości, z którą jest nierozerwalnie związany, a jego stan fizyczny, psychiczny i duchowy uznawany jest za efekt, między innymi, interakcji pomiędzy światem wewnętrznym i zewnętrznym. Mimo to pacjent zawsze traktowany jest indywidualnie, a na tę samą dolegliwość różni pacjenci dostaną różne leki i różne wskazówki.

Ajurweda opiera się na teorii tridoszy, czyli teorii trzech doszy (sanskr. doa) – trzech subtelnych energii określanych mianem wata (vāta), pitta (pitta) i kapha (kapha). Dosze są wzajemnie ze sobą powiązane i nieustannie na siebie wpływają. Wata związana jest z wszelkim ruchem ciała i umysłu, dlatego odpowiedzialna jest za kontrolę funkcji motorycznych oraz sensorycznych. Pitta odpowiada za transformacje i mutacje w ciele, a także inteligencję oraz pamięć. Kapha ma ogólne działanie stabilizujące, daje tężyznę, siłę i odporność. Każda z dosz posiada właściwości, które przejawiają się w ciele i umyśle jako określone cechy. Na przykład cechą doszy wata jest suchość i zimno, cechą pitta jest lekkość i gorąco a cechą kapha zimno i ciężar. Unikalne połączenie tych trzech rodzajów energii jest tym, co sprawia, że każdy człowiek jest wyjątkowy.

Zdrowie, dobre samopoczucie fizyczne i emocjonalne postrzegane jest jako stan równowagi pomiędzy tymi doszami, a choroba – jako brak tej równowagi. Stąd też wszelkie działania lecznicze w ajurwedzie skupiają się przede wszystkim na przywróceniu stanu harmonii między doszami. Im silniej nad pozostałymi dominuje określona dosza, tym silniejsze będą objawy choroby, jaką wywoła jej nadmiar. Należy jednak podkreślić, że żadna dosza, podobnie jak żadne połączenie dosz, nie jest uważane za lepsze od pozostałych.

Zalecenia dotyczące przywracania równowagi są kwestią bardzo indywidualną i, jak już zostało wspomniane, właśnie w taki sposób traktowany jest pacjent. Wskazówki służące uwolnieniu się od dolegliwości to wypadkowa wielu czynników takich jak, przykładowo: dosza dominująca u pacjenta, pora roku, miejsce zamieszkania, wiek, nawyki żywieniowe, sposób życia pacjenta, itd.

Bardzo cenną cechą ajurwedy jest zatem to, że skupia się ona przede wszystkim na pacjencie i na przyczynach choroby a nie na samej chorobie i jej objawach. Stąd też przy stawianiu diagnozy lekarz ajurwedyjski bierze pod uwagę cały szereg czynników, stosując w tym celu dotyk, badanie i wywiad lekarski. Na początku jednak lekarz zawsze określa tak zwane prakriti. Słowo to oznacza naszą pierwotną, podstawową i wrodzoną naturę. Prakriti nie zmienia się przez całe życie. Prakriti można inaczej określić po prostu jako indywidualne połączenie i równowagę dosz a jego rozpoznanie może nam posłużyć do lepszego poznania siebie, swojej konstrukcji energetycznej i do tego, byśmy nauczyli się dbać o zachowanie tej unikalnej równowagi. Klasyczny i jedyny pewny sposób określania prakriti polega na badaniu przede wszystkim z pulsu, które musi przeprowadzić specjalista. Można jednak znaleźć w Internecie strony, na których zamieszczone są testy pozwalające choć w przybliżeniu określić nasze prakriti.

Oprócz prakriti, należy ponadto określić tak zwane wikriti (vikti). Stan dosz w naszym ciele zmienia się i właśnie ten zmienny stan nosi nazwę wikriti. Jest uznawany za stan chorobowy, ponieważ nie pokrywa się on z naszym oryginalnym wzorcem.

Ajurweda ma do dyspozycji cały arsenał środków służących poprawie samopoczucia. Wykorzystuje się w niej zioła, specjalne olejki, pasty i esencje, kąpiele, terapię kolorami, różne rodzaje masażu, dietę, czakroterapię, oddziaływanie na specjalne punkty na ciele nazywane marmami, ćwiczenia fizyczne a także medytację, by wymienić tylko niektóre z nich. Szczególny nacisk kładzie się przy tym na dietę a masaż jest jednym z najważniejszych narzędzie utrzymywania i przywracania zdrowia. W ajurwedzie wielką wagę przykłada się także do profilaktyki zaś stan zdrowia nie jest tożsamy wyłącznie z brakiem objawów chorobowych. Zdrowie to w ajurwedzie stan dobrego samopoczucia pod każdym względem.

Niniejszy artykuł jest bardzo krótki i nie przedstawia nawet podstaw tej szlachetnej i niezwykle bogatej dziedziny wiedzy, którą można zgłębiać nieustannie, tym bardziej, że ajurweda nie jest system martwym, lecz wciąż się rozwijającym i dopasowującym do zmieniającego się świata. Mam jednak nadzieję, że czytelnicy, których zainteresuje ten temat zechcą uzupełnić swoją wiedzę. W Polsce ajurweda staje się coraz popularniejsza i choć o kontakt z specjalistą w tej dziedzinie jest bardzo trudno, to jednak można nabyć książki, które dadzą choćby podstawowe pojęcie o zasadach medycyny ajurwedyjskiej. Coraz więcej materiałów po polsku można także znaleźć w Internecie. 

 

 

Pisząc niniejszy artykuł korzystałam z książki „Ajurwedyjski masaż leczniczy” autorstwa S.V. Govindana, wydanej przez wydawnictwo a-ti information services, oraz z wiadomości zamieszczonych na stronie www.a-ajurweda.pl.

 

 

 



ˆˆˆ góra


Copyright © 2001-2013 Portal AstralDynamics, Wszelkie prawa zastrzeżone
Uwaga: Redakcja AD nie ponosi odpowiedzialności za opinie użytkowników przedstawione na forum.
Mapa strony, Ostatnio szukane, Powered by Vegan CMS, Pozycjonowanie stron, Design by halley
Liczba osób na czacie: - Wejdź na czat